Kritické listy 51

Milé čtenářky, milí čtenáři,

blíží se prázdniny, doba pro čtenáře i učitele požehnaná. Skoro všichni lidé, se kterými mluvívám o knihách (učitele nevyjímaje), čtou hlavně v létě. „Povinnou“ literaturu vystřídá oblíbené čtivo – beletrie, romány pro ženy, poezie, detektivky či vážná literatura, na kterou nezbývá v pracovním období čas. Představa vášnivého čtenáře a unaveného učitele o ideálně stráveném dni spočívá v tom, že jedinou věcí k řešení bude, s jakou knihou stráví dopoledne a s jakou odpoledne. Možná se ještě zvládne rozhodnout, kdy si uvaří kávu a kdy čaj.
Věřím, že máte podobné radosti před sebou i vy. Profesor Machovec, významný český filosof a myslitel, nám studentům na FFUK kdysi říkal, že si na své práci nejvíce váží volna. Jako učitel na VŠ míval i tři měsíce „volného“ času, kdy mohl bez přerušování nudnými či nutnými záležitostmi přemýšlet, číst a psát. Kladl nám na srdce, abychom si také zvolili takové zaměstnání, které nám toto umožní. Intelektuál potřebuje jednou za čas přepnout z režimu řízeného do režimu „vypnuto“. Pak může více pozorovat, co se děje kolem něj i v něm. Může přehodnotit některé své názory, promluvit v klidu se zajímavými lidmi, nasát inspiraci z různých zdrojů, dotknout se myšlenkami i nejhlubších vrstev svého vědomí. Ne náhodou se říká, že nejlepší myšlenky nás napadají těsně před usnutím. Funguje také „nicnedělání“, bezcílné bloumání, zírání, prosté bytí. Profesor Machovec byl zastánce každoročního „restartu“. Učitelé mají trochu delší letní dovolenou, než většina ostatních profesí. Jistě si těch několika týdnů navíc patřičně považují a užívají si je.
Když z učitele opadne největší únava (podle zkušeností to bývá po dvou až třech týdnech mimo školu), může zbývající dva až tři týdny praktikovat Machovcovu teorii. Promýšlet svá východiska, posuzovat své výsledky, vnímat pocity a ladit formu. K tomu může pomoci dobrá kniha. Vřele doporučuji knihy Torey Haydenové, které vyšly i v češtině.
Dobře vám poslouží i starší čísla Kritických listů, až přečtete to, které právě teď držíte v rukách. Nezapomeňte své dojmy z knih s někým sdílet. Díky tomu si zajímavé myšlenky opravdu zvnitřníte, a tím pádem třeba změníte i svůj názor nebo postoj. Začne se něco dít. Ocitnete se na cestě k přemýšlivějšímu učitelství a k větší profesní spokojenosti. Odpočinete si a zároveň se něco dozvíte. Novými věcmi obohatíte i své žáky a kolegy. Nikdy s vámi nebude nuda, budete stále inspirativní a kreativní.
Na závěr lákadlo k restartu v podobě Rimbaudových veršů: „Za modrých večerů pod letní oblohou, trávou si vyběhnu, ať šimrají mě klasy. A zasněn, svěží chlad ucítím na nohou a vítr na spáncích, jak půjdu prostovlasý. A mlčky půjdu dál, jak cikán by se bral, přírodou, blažený a šťastný jako se ženou.“

K. Šafránková

Obsah

K úvaze

Čtení s pochopením smyslu ve třídě, v družině, v rodině, Jana Kopecká, Ondřej Hausenblas

Lekce a komentáře

Začínající čtenář v roli detektiva, L. Mechúrová

Báseň Čtyři kočky, J. Kozlová

RWCT v hodinách anglického jazyka, J. Rubešová, P. Wernischová

Mít rád – volba pro Saxanu, G. Handrychová

Kuchyň Luňáčkových, J. Palanová

Projekt ke Dni učitelů, L. Hrnčiarová

Labutí pero, M. Křiváčková

Čteme o době Přemysla Otakara II, H. Růžičková

Iason a Medea, J. Kalinová

Merkur, S. Szymurdová

Příběh dlouhé cesty, M. Nedvědová

Co se děje jinde

Školní čtenářské kluby – specifika práce s romskými dětmi, I. Poláková

O krajině se čtvrťáky, V. Mašková

Škola v literatuře

S elegancí ježka, M. Barberyová

Přečetli jsme

Jak učit kritickému myšlení?, P. Šebešová