Veverka

Anotace:

Mrštnou veverku máme rádi, připadá nám roztomilá a rozhodně bychom si o ní nechtěli myslet něco nemilého. Může to snad být i jinak? A že by měla veverka něco společného se syslem? To se můžou děti dozvědět z textu. Zkusí vymyslet otázky, co by je o veverce ještě mohlo zajímat. Po čtení se mohou podívat na videa. Lekce je vhodná pro žáky od čtvrté (možná i od třetí) do šesté třídy a může se s ní pracovat doma i ve škole. Ve třídě lze použít metodu V-Ch-D.

Ukázka z lekce:

   Zvířátko, které ocasem dělá stín. Tak jí říkali staří Řekové. Veverka se čiperně míhá lesními chodníčky, obzvláště když v létě ukládá do tajných skrýší zásoby jídla na zimu. Nebo když se potřebuje napít z potůčku. Jinak se zdržuje na stromech. Skáče z jednoho na druhý, skok prodlužuje klouzavým letem. Ocas, její chlouba, za ní zrzavě povlává.

PAUZA, otázky:
Co jsme už věděli?
Co z toho, co jsme slyšeli, bylo pro nás nové?
Slyšeli jsme odpověď na nějakou naši otázku?
A napadá nás nějaká nová otázka? (pokud ano, připište ji na seznam)

   Anebo pobíhá po větvích, ostré drápky prstů přitom zatíná do kůry. Rovnováhu jí pomáhá udržovat právě ocas. Veverka jej také používá jako kormidlo nebo brzdu. Je dlouhý téměř jako její tělo, huňatý a načechraný. Při plavání je to horší, musí vztyčit ocásek nad vodu, aby se nenamočil a neztěžkl – a veveruška se neutopila.

   A čím se živí? Bohužel, veverka spořádá nejen semínka šišek, oříšky, šípky, houby, pupeny, čerstvé výhonky stromů, tu a tam hmyz, ale i vajíčka, ba dokonce přímo ptáčátka. A přesto ji má člověk rád. Dojme ho, když si od něho vezme oříšek, uchopí jej dlouhými prstíky, jadérko zbaští a zbytek vyhodí. Má v tom zkrátka praxi.

Odkaz na video:

Zde je veverka zachycena ve volné přírodě. Pětiminutové video není třeba pouštět celé, zajímavý moment je ve třetí minutě, kde se veverka umí krmit spuštěná hlavou dolů, a pak až od 4. minuty je dobře vidět, jak se živí pomocí obratných paciček:
https://www.youtube.com/watch?v=t-NoKri9JYg

Zdroj: Irena Grálová: Náhrdelník pro žirafu Eiffelii, Fraus 2006, s. 54-55 (mírně upraveno a zkráceno).

Kompletní lekci se zadáním, textem a odkazy na mnoho videí si můžete stáhnout zde: