Nápady k dílnám čtení

• Napiš název knihy, kterou nyní čteš. Popiš, knihu, kterou čteš, pomocí pěti slov. Snaž se, aby čtenáři po knize sáhli, přestože jim prozradíš tak málo.

• I v tomto týdnu si pokračuj ve čtení své knihy. Tvým úkolem je tentokrát splnit níže uvedený úkol:
a) navrhni na čtvrtku (nebo papír A4) obálku pro svou rozečtenou knihu, můžeš použít libovolné výtvarné zpracování (vyfoť a pošli)
b) obálku můžeš sestavit venku z přírodnin (pak vyfoť a pošli)
c) zpracuj, jak tě napadne.

Kdo bude chtít, může se podívat na „Déčko“ a zhlédnout krátká videa k dějinám knih (Jak se dělaly ručně obaly knih, vynález knihtisku ad.), sekce umění – literatura – dějiny knih https://decko.ceskatelevize.cz/div-databaze

Noc s Andersenem

Kdo chtěl, připojil se ve 21:00 na večerní čtení. Skončili jsme ve 22:30.

Děti si měly za úkol připravit kousíček textu z jejich knihy, který je z nějakého důvodu oslovil. To nám přečetly, my hádali proč. Pak jsem četla já na dobrou noc. Takové trochu „poslední slovo“… a tak z toho návrh na večerní čtení :-).

Náměty na dílny čtení v době domácího učení (3. – 5. ročník)

Když máš dílnu čtení doma, čti si minimálně dvacet minut, ale můžeš mnohem déle než ve škole!

Udělej si pohodlí, zalez si, kde je Ti to jen příjemné a nenechej se nikým rušit, je to jen Tvůj čas! Můžeš si najít nějaké speciální místo pro čtení, čtenářský polštářek pod hlavu, deku atd…

Můžeš si na dveře pokoje, ve kterém čteš, vyrobit a pověsit visačku na kliku s nápisem např.  „nerušit, zde probíhá dílna čtení“ nebo jiný originální nápis

Založ si vlastní sešit, kde budeš zapisovat jednotlivé úkoly a postřehy k dílnám čtení, můžeš si brát i papíry a zakládat je do desek a na konci domácích dílen si svázat svou čtenářskou práci

Možné úkoly ke čtení:

  • Naplánuj si, že dnes vybereš kousek, kterým bys chtěl nalákat kamarády k přečtení knihy, vyznač si ho nebo zapiš a doplň komentářem, proč právě tento úryvek a koho by nalákal.
  • Vyzvi na dnešní čtení mamku, taťku, sourozence nebo babičku. Zahraj si s nimi „poslední slovo patří mně“. Vyber část textu z knihy, tu si označ a pak jim tuto ukázku přečti, zapiš si na papír, proč sis tento kousek textu zvolil a nech je hádat, proč sis to vybral. Dobře Tě znají, určitě bude jejich hádání zajímavé!
  • Prožíváme teď neobvyklou dobu, vyber ze své knížky postavu, která by nám svými schopnostmi, vlastnostmi nebo možnostmi mohla nějak pomoci, napiš jí dopis, kde jí požádáš o pomoc nebo radu a vysvětli jí, co po ní žádáš a proč.
  • Napiš krátce (shrň), o čem je tvá knížka nebo knížka, kterou bys chtěl doporučit někomu dalšímu a dobře ji znáš. Zaznamenej tento krátký popis nejvíce šesti větami.  Ale pozor napiš to „malovaným čtením“. Tzn. Slova, která můžeš snadno nakreslit malým obrázkem, namaluj do textu místo psaní slovem…
  • Vytvoř reklamní plakát, který naláká na přečtení nebo koupi knihy. Můžeš se držet těchto kroků:
  • Použij pestré barvy
  • Zajímavě graficky zpracuj
  • Uveď autora, ilustrátora
  • Uveď alespoň tři lákavá hesla
  • Zapiš, pro jaké čtenáře se kniha hodí (věk, náročnost…)
  • Napiš hlavní postavě knížky dopis, pozvi ho k sobě domů, ale popiš mu, co všechno musí očekávat v současné situaci. Můžeš jí namalovat roušku a to nějakou, která se k ní bude hodit.
  • Zapiš postavy, které by spolu chtěli vytvořit skupinu na messengeru nebo WhatsApp, dále zapiš, jak by se jejich skupina mohla jmenovat a o čem by se tam chtěli vzájemně informovat a psát si vzkazy?
  • Dílna čtení na více setkání s minilekcí

Minilekce při společném online sdílení.  Jak se chovají postavy v knihách? Jací jsou? Zapisujeme společně na sdílenou obrazovku – brainstorming (můžeme modelovat: Moje postava v knize jménem Berta je lakomá, nechce nikomu nic půjčit. – zapíšeme JE LAKOMÁ. LŽE, UBLIŽUJE LIDEM, POMÁHÁ, soucítí s mladšími a slabšími dětmi… Zapisujeme to, co říkají děti (nevadí, pokud se nejedná pouze o vlastnosti nebo slovesa, zapisujeme tak, jak to děti pojmenovávají)

Do příštího setkání přemýšlejte, jak se chovají vaše postavy a zapište si to na lísteček. Až se příště uvidíme, připravte si na lísteček dvě nebo tři postavy ze své knihy a k nim si zapište, jací jsou a podle jakého chování nebo činů si to myslíte.  např. V mé knize se Ronja chová tvrdohlavě, protože si dělá všechno po svém, i když s tím její rodiče nesouhlasí.

Až se příště uvidíme, vždy jeden z vás přečte svůj lísteček a bude čekat na reakce ostatních, jestli i v jejich postavách, v knize není někdo se stejným nebo podobným chováním.

Učitel může zapisovat na sdílenou obrazovku postavy, které k sobě podobným chováním patří a děti je našly ve svých knihách.

Např.

Tvrdohlavá, dělá si vše po svém

Ronja z knihy Ronja, dcera loupežníka od Astrid Lindgrenové

Pipi z knihy Pipi Dlouhá Punčocha od A. Lindgrenové

Může navázat ještě další úkol, skupinová práce:

Pokud se nám podaří, že se všichni k někomu přidají do dvojice nebo trojice (vzniknou jakési skupinky), mohou se do příště propojit na společné práci a vymyslet v čem jsou zároveň tyto jejich postavy jiné, co je odlišuje.

Jeden ze skupiny příště odprezentuje výsledky jejich práce.

Autorky nápadů: Vendula Noháčová, Barbora Charvátová