Nápady k dílnám čtení

Anotace:

Zde je nabídnuta řada možností, jak provádět dílnu čtení doma. Nabízené činnosti mohou využít učitelé také při práci se svými žáky ve třídě. Jsou určeny žákům ve třetí až páté třídě, mohou je však použít rovněž učitelé starších žáků a některé činnosti mohou provádět i žáci mladší. Najdeme tu způsob, jak v rodině uplatnit metodu poslední slovo patří mně, je tu nápad na virtuální Noc s Andersenem, na tvorbu malovaného čtení, na psaní a kreslení upoutávky na zajímavou knihu či vytvoření obálky knihy z přírodních materiálů. Součástí je odkaz na programy Déčka, kde pod Uměním a Literaturou najdeme většinou jen několikaminutová videa o historii knih, o několika spisovatelích a o komiksu.

Zadání – ukázka:

Náměty na dílny čtení v době domácího učení (3. – 5. ročník)

Když máš dílnu čtení doma, čti si minimálně dvacet minut, ale můžeš mnohem déle než ve škole!

Udělej si pohodlí, zalez si, kde je Ti to jen příjemné a nenechej se nikým rušit, je to jen Tvůj čas! Můžeš si najít nějaké speciální místo pro čtení, čtenářský polštářek pod hlavu, deku atd…

Můžeš si na dveře pokoje, ve kterém čteš, vyrobit a pověsit visačku na kliku s nápisem např.  „nerušit, zde probíhá dílna čtení“ nebo jiný originální nápis.

Založ si vlastní sešit, kde budeš zapisovat jednotlivé úkoly a postřehy k dílnám čtení, můžeš si brát i papíry a zakládat je do desek a na konci domácích dílen si svázat svou čtenářskou práci.

Možné úkoly ke čtení:

  • Naplánuj si, že dnes vybereš kousek, kterým bys chtěl nalákat kamarády k přečtení knihy, vyznač si ho nebo zapiš a doplň komentářem, proč právě tento úryvek a koho by nalákal.
  • Vyzvi na dnešní čtení mamku, taťku, sourozence nebo babičku. Zahraj si s nimi „poslední slovo patří mně“. Vyber část textu z knihy, tu si označ a pak jim tuto ukázku přečti, zapiš si na papír, proč sis tento kousek textu zvolil a nech je hádat, proč sis to vybral. Dobře Tě znají, určitě bude jejich hádání zajímavé!
  • Prožíváme teď neobvyklou dobu, vyber ze své knížky postavu, která by nám svými schopnostmi, vlastnostmi nebo možnostmi mohla nějak pomoci, napiš jí dopis, kde jí požádáš o pomoc nebo radu a vysvětli jí, co po ní žádáš a proč.

Mnoho dalších nápadů k dílnám čtení si můžete stáhnout zde:

Autorky nápadů: Vendula Noháčová, Barbora Charvátová