Éčka

Pracovní list – ÉČKA                                                                               

JMÉNO: ___________________

1. Vezmi si k ruce nějaké obaly od potravin, prozkoumej je. Už jsi někdy slyšel slovo éčka v souvislosti s potravinami? _________________________________________________

2. Vyplň tabulku V-CH –D. Začni prvním sloupcem, VÍM, pokračuj sloupcem CHtěl/a bych se DOZVĚDĚT.

3. Nyní si čti text, podtrhávej si v něm, co je pro tebe důležité, odpovídá na tvoje otázky anebo si to chceš pamatovat.

4. Až text dočteš, doplň několik informací do posledního sloupce tabulky DOZVĚDĚL JSEM SE.

VÍM o éčkách…CHtěl/a bych se DOZVĚDĚT o éčkách…DOZVĚDĚL/A jsem se o éčkách…
         

5. Nyní si pusť video

http://www.stream.cz/peklonataliri/759317-peklo-na-taliri-jak-se-vyrabeji-ecka

Po zhlédnutí filmu si do tabulky do sloupce DOZVĚDĚL/A jsem se, zapiš další informace, pokud tam budou pro tebe nějaké nové a důležité…

6. Pisatelský úkol:

Jak dnešní práce s textem a videem změní můj život a mé jednání? Proč?

Pisatelský úkol:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

„ÉČKA“ VÍC NEŽ DOSPĚLÝM ŠKODÍ DĚTEM

Pestrobarevní gumoví medvídci, sladká cukrátka a bonbony, plněné čokoládové tyčinky, žvýkačky, přeslazené nápoje s bublinkami… Sladkosti děti milují, kvůli éčkům jim však mohou způsobovat alergie, astma, ekzémy nebo dokonce hyperaktivitu.

Éčka neboli přídatné látky (aditiva) označené E-kódem prodlužují trvanlivost potravin, zvýrazňují barvu, upravují kyselost, sladí či zahušťují.

Jejich nadměrný příjem ve stravě dětí, spojený především s konzumací cukrovinek a slazených nápojů, však může vyvolat alergické reakce, ekzémy a astma a může být i příčinou dětské hyperaktivity. Dětský organismus je totiž velmi citlivý na vnější vlivy a předpokládá se, že právě u dětí se nežádoucí účinky (nejen) přídatných látek mohou projevit nejvíce.

Děti v poměru ke své váze spořádají daleko více jídla než dospělí a jejich vnitřní orgány se tedy musí vyrovnat s relativně vyššími dávkami přídatných látek. Zákon o přídatných látkách pamatuje na děti, ovšem pouze v souvislosti s dětskou výživou. Tam je jejich přítomnost drasticky omezena na několik málo časem prověřených a bezpečných látek.

Zákon se však nijak zvlášť nezaměřuje na přítomnost potravinářských aditiv v dalších potravinách konzumovaných převážně dětmi a výrobci propagovaných jako obzvláště vhodné pro děti. Tyto potraviny mohou obsahovat a obsahují stejné látky ve stejném množství jako potraviny určené dospělým. Některé, dětmi oblíbené pochoutky, obsahují velké množství přídatných látek. Sladkosti obarvuje řada umělých barviv. Barva výrobek prodává – čím zářivější a méně přirozená, tím více dítě zaujme.

SLADKÝ „CHEMICKÝ“ ŽIVOT

Podle informací Státního zdravotního úřadu mohou skutečně některé z přídatných látek u citlivých dětí vyvolat alergické reakce, a dokonce ovlivnit jejich pozornost. Jde především o tato barviva: tartrazin – E 102, ponceau 4R – E 124, žluť SY – E 110, azorubin – E 122, chinolinová žluť – E 104 a allura red – E 129.

Projevy přecitlivělosti nebo alergické reakce mohou vyvolat i některé konzervační látky, například oxid siřičitý a jeho soli E 220-228. Ten se nejvíce vyskytuje v sušeném ovoci, citronové šťávě, pečivu s ovocnými náplněmi nebo třeba v sušeném kokosu.

Pokud rodiče chtějí, aby jejich děti byly éčky zatěžovány co nejméně, cena by neměla být to hlavní při výběru cukrovinky.

JAK „ÉČKA“ ŠKODÍ DĚTEM?

Existují odborné studie, které se zabývaly vlivem přídatných látek na chování a studijní výsledky dětí. Autoři těchto studií došli k závěru, že téměř všechny děti dosahovaly lepších výsledků, když byly na dietě neobsahující přídatné látky.

S přídatnými látkami je často spojována dětská hyperaktivita. Hyperaktivní děti jsou příliš čilé a dělá jim problémy se soustředit. Jejich chování je nepředvídatelné, jsou náladové, snadno se rozruší, často pláčou a nejsou schopné být v klidu déle než několik minut. Tyto děti mají často problémy s učivem, špatně spí, některé mají problémy se správnou řečí a mohou být nemotorné.

Hyperaktivní děti mohou trpět také dalšími obtížemi – astmatem, ekzémy, katary, bolestmi hlavy, bolestmi břicha, nočním pomočováním a nenormální žízní. Chlapci jsou častěji postiženi než dívky, přičemž hyperaktivita často není vůbec diagnostikována – okolí věří, že chování dítěte je přirozené nebo že z toho dítě vyroste.

Podle některých lékařů se může v určitých případech hyperaktivita zhoršovat či dokonce je vyvolána právě potravinářskými aditivy – zejména barvivy, konzervačními činidly a aromaty. Role aditiv je však kontroverzní a některé novější studie ji nepotvrdily.

Všechna éčka však není možné paušálně odsoudit jako nebezpečná. Své „E“ má totiž například vitamin C (E 300) a E (E 306-309), kyselina citronová (E 330), jablečná (E 296), pektin (E 440), mastné kyseliny (E 304).

EXISTUJÍ ZDRAVÉ SLADKOSTI?

Existuje způsob, jak dětem dopřát řadu velmi dobrých cukrovinek bez nebezpečných barviv? Někteří výrobci stále více používají přírodní barviva a řada barviv je nahrazována rostlinnými výtažky. To ovšem může zvýšit cenu výrobku.

Z hlediska zdravé výživy nelze dětem sladkosti doporučit, ale na druhou stranu jim jejich občasnou konzumaci nelze zakazovat. Je důležité mezi sladkostmi vybírat a sledovat, kolik jich děti snědí. Přednost by rodiče měli dávat kvalitním čokoládám s vyšším podílem kakaa, oříškům, ovoci, müsli tyčinkám bez polevy, ořechům, dortům s ovocem nebo želé. Občasné bonbony nebo lízátka by ovšem zdravému dítěti ublížit neměly.

Zdroj: https://www.svet-potravin.cz/clanek/%E2%80%9Eecka%E2%80%9C-vic-nez-dospelym-skodi-detem/upraveno

Autorka lekce: Kateřina Sládková