Petra Tomková
Předmět: Český jazyk a literatura
Téma: Přechylování
Ročník: 2. ročník SŠ
Doba trvání: 2 hodiny ve škole, domácí příprava
Návaznost: lekce navazuje na slovotvorbu v ženském rodě
Cíle:
- definovat pojem přechylování
- orientovat se v odbornějším textu
- zaujmout stanovisko k praktickému mluvnickému problému ze současnosti, zda ženská jména přechylovat, či nepřechylovat
- odlišit podstatné a nepodstatné informace, sepsat své myšlenky, vhodně argumentovat
Metody:
- brainstorming
- T-graf
- argumentační esej
Popis lekce:
EVOKACE
Žáci ve 3 minutách rozmýšlí a zapíší do sešitu, co si představí pod pojmem přechylování. Mohou konzultovat se sousedem.
UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ
Žáci obdrží text Oliva vs. Valdrová. Bitva o přechylování.
Text přečtou minimálně dvakrát. Po prvním čtení je vhodné, aby si uvědomili svůj vlastní postoj k přechylování. Při druhém čtení si barevně do textu označí zásadní argumenty proč přechylovat a proč nepřechylovat. Každý žák vybere 3 stěžejní myšlenky z obou stanovisek a uspořádá je do T-grafu.
Učitel vysvětlí, jak stylizovat argumentační esej.
REFLEXE
Žáci esej donesou do další vyučovací hodiny. Žáci eseje sdílejí ve čtyřčlenných skupinkách. Skupina zvolí nejpřesvědčivější text, který bude sdílet celá třída.