Ludmila Šulcová
Předmět: Chemie
Rozšiřující a shrnující učivo k tématu hydroxysloučeniny (vhodné pro 3. ročník gymnázia).
Lekce navazuje na probrané učivo ALKOHOLY A FENOLY.
Výchovně vzdělávací cíl hodiny:
- doplnit téma alkoholy a fenoly o aktuální problematiku vlivu a použití alkoholů v běžném životě
- motivovat žáky s použitím pohledu na alkoholy v i běžném životě
- propojit téma hydroxysloučenin s pojmy z probrané obecné chemie: kyselost, zásaditost, substituční efekty a vliv na vlastnosti sloučenin
- prohloubit znalosti o hydroxysloučeninách v souvislosti s výskytem v přírodě a použitím v životě
Studenti si zopakují a ověří učivo v tématech:
– charakteristika a odlišnost alkoholů a fenolů, správné používání těchto pojmů
– acidobazické vlastnosti alkoholů, pojem amfoterní, porovnání kyselosti alkoholů a fenolů
– základní vlastnosti a použití ethanolu, methanolu a fenolu
– souvislost molekulové hmotnosti a skupenství a dalších fyzikálních vlastností alkoholů
Použité metody:
- brainstorming individuální, ve dvojicích
- tabulka V – CH – D (Vím – Chci vědět – Dozvěděl jsem se)
- I.N.S.E.R.T. – práce s textem
- řízená diskuze (podle rozhodnutí učitele při výuce)
Text – ukázka:
Prvních dvanáct členů homologické řady alkoholů jsou kapaliny (methanol – dodekanol), ty další jsou pevné látky. Methanol, ethanol a propanol se neomezeně mísí s vodou. To je způsobeno polaritou vazby –OH a existencí vodíkových můstků jak mezi samotnými molekulami alkoholů, tak mezi molekulami alkoholů a molekulami vody. S rostoucí délkou uhlovodíkového řetězce začíná v molekule převažovat její nepolární část a vodíkové vazby jsou řidčeji zastoupeny. To vede k omezení rozpustnosti dalších alkoholů ve vodě a posílení jejich rozpustnosti v nepolárních rozpouštědlech (cyklohexanu, chloroformu apod.).
Použitý zdroj:
Břížďala, Jan, Organická chemie pro gymnázia. Vydáno elektronicky na webu E-ChemBook.eu. Převzato: [cit. 2020-02-10]. Dostupné na: http://e-chembook.eu/Brizdala_Organicka-chemie-pro-gymnazia.pdf