Milí čtenáři,
dostává se vám do rukou třetí číslo časopisu Kritické listy, čtvrtletníku programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Co v něm naleznete? Stejně jako v předchozím čísle informace, co zajímavého se událo v našem programu i co se chystá (především pozvánka na srpnovou letní školu). V únoru se v Brně ve spolupráci KM, o. s. a FF MU uskutečnila vysokoškolská konference Učitelské studium a učitelská praxe, která kromě zajímavých nápadů a inspirace ukázala také možné cesty spolupráce mezi jednotlivci i fakultami. O závěrech se můžete dočíst v oddílu Kritické myšlení na VŠ. V této části naleznete také několik příspěvků, které na konferenci zazněly. Vysokoškolský podíl je též v rubrice Lekce, kde nově uveřejňujeme několik ukázek z diplomových prací, které vznikly po absolvování seminářů kritického myšlení na PdF MU.
Vstoupili jsme do světa internetu, a to adresou www.kritickemysleni.cz. Na stránkách, které jsou zatím ve stadiu rození a tvoření, naleznete informace o kurzech, texty a modelové lekce, fotogalerii a také výběr z Kritických listů. Aby nám tyto stránky byly prospěšné, vyzývám vás k zasílání informací, co se u vás děje zajímavého (akce, kurzy aj.), co se vám pěkného ve třídě podařilo (modelové hodiny), jaké texty se vám osvědčily při práci s určitým tématem apod. Možnost uveřejnění je jak na www, tak v Kritických listech nebo mezinárodním časopise Thinking Classroom / Peremena.
V příštím čísle bychom se rádi zaměřili na tyto otázky: Jak a co hodnotíme?, Udržíme pracovní kázeň na ZŠ?, Dá se kriticky myslet na 1.stupni?, Jak spolupracujeme s rodiči? Na vaše příspěvky čekají rubriky Lekce, Stati, Otázky a odpovědi, Názor aj. Budeme vás také informovat o výsledcích vnější evaluace programu RWCT, která v únoru proběhla na řadě českých škol.
Přejeme vám, abyste v aktuálním čísle našli inspiraci a nápady jak učit a také, aby byl váš život plný nejen kritického myšlení, ale i nesamozřejmosti a radosti.
1. Úvodník – K. Kubešová
2. Anketa
Jak poznám, že někdo myslí kriticky? – I. Vohryzková, Petr Novotný, Eva Kašparová
Jak jsme to vyřešili! (příběhy ze tříd) – Květa Kohoutová, Jana Feřteková
3. Co nového:
Kurs KM v Dobříši – Eva Kašparová
Konference Inovácia – SR – Hana Košťálová
…a nebo jinak – N. Rutová
Letní škola – pozvánka
4. Stati:
Jazyk, hry a čísla – George Hunt
Knihovny na školách – dílny čtení a informační výchovy – Bobina Blažková
5. KM na VŠ:
Jak se bude RWCT učit na vysokých školách? (Workshop RWCT v Litvě) – Ondřej Hausenblas
Čeho jsme dosáhli: o konferenci „Učitelské studium a učitelská praxe“ v Brně – Ondřej Hausenblas
Program konference
Úvahy nad závěry z vysokoškolské konference KM v Brně – Ondřej Hausenblas
Sebereflektivní deník, studentské portfolio a metodika ústní zkoušky – Věra Krejčová
Diplomky a kritické myšlení?! – Jana Skácelová
Rozvoj kritického myšlení při přípravě učitelů v semináři psychodidaktiky – Jitka Novotová
Myšlenkové mapy ve studiu učitelství pro 1. stupeň základní školy na pedagogické fakultě – Anna Tomková
6. Lekce / hodiny
Zhlukovanie (myšlenkové mapy na 1. st. ZŠ ) – Eva Palenčárová
Lední medvídku vrať se aneb o přátelství – Michal Vybíral
Referát o přečtené knize – Eva Kašparová
Jak zavádíme prodlevu do své výuky – Ondřej Hausenblas
Definice náboženství – Alena Plíhalová
Výchova k toleranci a proti rasismu – Jaroslava Poláčková
Ke kořenům předsudků a intolerance – Dana Fialová
Zavádíme kritické myšlení na učitelské fakultě
7. Otázky a odpovědi
8. Co se děje jinde
RWCT a Nové horizonty výchovy k občanství – Nikola Křístek
Ověřovací škola “Dokážu to?” – Ondřej Hausenblas
Hledat kritéria pro dobrou práci žáků – O mezinárodním projektu SAW – Ondřej Hausenblas
9. Názor
Exemplum – Nina Rutová
Jak pejsek a kočička vařili a vařili, až si zavařili – Nikola Křístek
S matematikou do rozhlasu – J. Tomčíková
10. Recenze
Demokracie pro každý (školní) den