Formativní hodnocení v práci učitele 1 – 8 hodin – 16.3.2026 – Praha
Lektorka: Mgr. Jiřina Majerová
Cíle semináře:
Účastníci:
1. Porozumí, jak hodnocení ve formativní funkci může pomoci, aby se žáci individualizovaně učili, tzn. vzhledem ke své zóně nejbližšího vývoje a jí odpovídajícím cílům učení.
2. Vyhodnotí užitečnost pojetí formativního hodnocení podle D.Wiliama, jednotlivých strategií FH:
• vyjasnit cíle učení a kritéria úspěchu tak, aby jim žáci rozuměli,
• připravit a ve třídě pak efektivně řídit diskuse a další aktivity tak, aby při nich vznikaly důkazy o učení,
• poskytovat zpětnou vazbu, která podporuje učení a umožňuje žákům posouvat se vpřed,
• aktivizovat žáky, aby se vzájemně stali zdrojem svého učení,
• aktivizovat žáky, aby se stali „vlastníky“ svého vlastního učení – owners of learning) a konkrétních technik v kontextu vlastní pedagogické praxe.
3. Budou reflektovat reakce učitelů a žáků při zavádění formativního hodnocení v jedné konkrétní škole.
Program semináře:
Úvod– kdo jsme, na co se nyní v hodnocení podporujícím učení žáků zaměřujeme.
Celkový pohled na hodnocení a místo formativního hodnocení v něm– mapování porozumění a zkušeností, pojmy vztahující se k hodnocení.
Postupy v práci a komunikaci učitele, které mají formativní vliv na učení žáků a ilustrují strategie FH– analýza vybraných videosekvencí.
Klíčové strategie FH a techniky, které učiteli pomáhají diagnostikovat, kde se žáci ve svém učení nacházejí a podle toho uzpůsobovat své výukové postupy
Společná strategie zavádění FH v celé škole– příklad.
Reflexe semináře.
Termín: 16.3. 2026
Čas: 9.00 – 16.30
Cena: 1.900 Kč (v ceně je zahrnuto drobné občerstvení).
Seminář se bude konat v učebně Kritického myšlení, Křižíkova 29, Praha 8 – Karlín
Účastníci obdrží osvědčení o absolvování kurzu.
30 skladem