Vážení čtenáři,
školní rok se nachýlil a naklání nás do prázdnin. Na dny volné si můžete přibalit k plavkám také další číslo Kritických listů.
O tom, jak se program Čtením a psaním ke kritickému myšlení rozrůstá, šíří do různých stran a nabývá různých podob, si můžete přečíst v úvodním článku Hany Košťálové. Kromě textů o podpoře a spolupráci rodičů najdete ve „čtyřce“ také články o návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy a o tom, jak dobře jsou na něj připraveni učitelé vyzbrojení kritickým myšlením.
V minulém čísle jsme si pokládali otázku, zda již děti na 1. stupni ZŠ mohou „kriticky myslet”. Důkazy naleznete v ukázkách praktických lekcí a projektů. Pro vaše lekce, učitelské tipy je otevřená nejen rubrika v KL, ale též webová stránka: www.kritickemysleni.cz.
V příštím čísle bychom se rádi vrátili k otázce kázně a hodnocení. Proto neváhejte, zamyslete se, sedněte a pište nám o svých zkušenostech.
Přání odpočinku, klidu, radosti.
1. Úvodník, K. Kubešová
3. Dopis redakci, K. Bergmanová
2. Anketa
Jak mohou rodiče doma podporovat kritické myšlení u svých dětí
3. Co nového
Z kursů, které proběhly v tomto školním roce, H. Košťálová
Výhledy na příští školní rok, H. Košťálová
RWCT v Hodoníně, B. Paszová, L. Kyncl
Skončil kurs KM v Dobříši – závěrečná zpráva, E. Kašparová
Výzvy
4. Stati
Výzkum ve výuce – jak začít, J. Wile, A. Zisi
Hnutí celých škol – Myslí celá škola, H. Košťálová
Rámcový vzdělávací program plný detailů?, O. Hausenblas
Nakolik se nám daří dosahovat obecných cílů vzdělávání formulovaných v návrhu Rámcového vzdělávacího programu pomocí metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení?, H. Košťálová
5. Lekce / hodiny
Brainstorming, J. Palenčárová
Projekt Staré pověsti české pro 2. třídu ZŠ, J. Dvořáková
Příroda na jaře: projekt Žáby, V. Strculová
Subjektivně zabarvený popis – líčení, J. Štědronská
Fakultativní písemka – aneb Co mne tak napadlo, když už mne nic nenapadlo, J. Märc
Mušle, N. Rutová
6. Otázky a odpovědi
7. Co se děje jinde
Rodiče našich žáků a kritické myšlení?, Š. Miková, J. Majerová
Nahradíme dětmi kalkulačku?, O. Hausenblas
Co je Step by Step ČR?, J. Kargerová
Vyprávět příběh – tradice lidové slovesnosti, V. Šneberger
8. Psaní
Co by to bylo, kdyby kritické myšlení bylo
Závěrečné zamyšlení na kursu v Kopřivnici
Jaro, J. Vejvodová
Cit, sex a myšlení u sedmáků?, O. Hausenblas
Pozvánka na návštěvu Muzea námořního kapitána Jamese Cooka v Middlesbourgh, M. Hanátová
9. Knihy
Z mojí knihovničky aneb Co se mi válí po taškách, autě a po celém bytě, H. Košťálová
Co teď čtu a co si o tom myslím, A. Košťálová