Vážení čtenáři,
na otázku: „Co nového?“ můžeme odpovědět: „Vše při novém. Stále se něco děje.“ To, jak se program Čtením a psaním ke kritickému myšlení rozvinul a rozvíjí v České republice od roku 1997, jste mnozí mohli vidět na dynamické a pestré Slavnosti Kritického myšlení v lednu v divadle Na prádle. Tam jsme se sešli s učiteli, lektory, studenty, spolupracujícími organizacemi a příznivci, abychom oslavili pět let existence.
Na kurzech Kritického myšlení často zaznívá otázka, zda takovým způsobem mohou pracovat také malé děti v 1., 2. třídě. Texty Blanky Staňkové jsou určitě pádným argumentem, že ano. Naučíme-li děti pojmenovat problém, hledat řešení, stát si za svým názorem, nevyrostou z nich šedí a nejistí jedinci, ale zajímavé a sebejisté osobnosti.
Letošní školní rok ještě neskončil, my vám však již teď přinášíme nabídku, co dělat o prázdninách či po nich (letní školy, podzimní kurzy). Hana Košťálová na následující straně vyzývá k vaší certifikaci učitelské a lektorské. Já připojuji výzvu vám, čtenářům. Jak jsme již v předchozích číslech informovali, grant, který umožňuje vydávání Kritických listů, končí v letošním roce číslem 8. Chceteli, abyste nadále dostávali informace o tom, co se děje, inspiraci v podobě lekcí a statí, staňte se členy Nabídkové a informační sítě RWCT KM (přihláška a podmínky na www.kritickemysleni.cz).
A myšlenka na závěr: čemu věnujete pozornost, to narůstá. A tak zastavte se na chvíli a uvědomte si, čemu chcete věnovat svůj čas a energii. Ať vám to přináší radost a sílu.
Světlé jaro,
Kateřina Kubešová
Co nového
Kritickým listům, P. Bloem
Zamyšlení (dopis redakci), Eva Kašparová
Akreditace MŠMT pro vzdělávací akce
Certifikace podle mezinárodního standardu již začala!, H. Košťálová
Nový kurz RWCT pro vysokoškolské učitele (již neaktuální)
Projekt EQUAL, Člověk v tísni, H. Košťálová
Moje zkušenosti s využitím kritického myšlení, M. Prášilová
Stati
Přemýšlíme znovu o kritickém myšlení, I. Nizovskaja
Porozumění, tvořivost a kritické myšlení, D. Klooster
Proč nefungují programy pro kritické myšlení, M. Adler
Čo nám brání v počúvaní (diel II), J. Palenčárová
Tak jsme ochutnali aneb KM ve sborovně, M. Zmrzlík
Lekce
Pyramidový příběh, O. Kimová, R. E. Wagner
Jak přivést děti ke čtenářství, B. Staňková
Z mého života: Poslechově prožitková dílna, Z. Rakušan
Projektová výuka holocaustu v Hustopečích, L. Kyncl
Reflexe a sebereflexe, J. Doležalová
Hodnocení skupinové práce, O. Hausenblas
Co se děje jinde
Co je to CEP, R. Slabáková
Projekt VARIANTY, T. Hirt
Rozvoj čtení a čtenářství v ČR a společnost CzechRA, R. Wildová
Projekt Heuréka, I. Koudelková
Texty
Kritické myšlení na plaveckém výcviku – Ukázka využití kritického myšlení v praxi, B. Staňková
Fejeton:Tygr a kapusta, N. Rutová
Osobní záznamy nad četbou, H. Košťálová