Anotace:
Tato lekce pracuje metodou řízeného čtení s otázkami před čtením, při čtení i po čtení. Lekci mohou provést rodiče s dětmi doma, ale i učitelé ve třídách s dětmi od první do šesté třídy. Příběh je možné dětem předčítat nebo se děti mohou při čtení střídat. V pauzách mohou děti pracovat ve dvojicích či menších skupinách a názory sdílet v celé třídě.
Text s otázkami – ukázka:
Otázka: Kdo to je listonoš? Ze kterých slov je slovo složeno? Jak mu dnes říkáme?
Byl jeden listonoš a ten byl převelice zvědavý. Koukal se na dopisy proti lampičce a nejraději by byl každý rozlepil a přečetl si ho. Jenže to nešlo. I ten nejzvědavější listonoš totiž moc dobře ví, co to je listovní tajemství
Otázka: Co znamená listovní tajemství?
Některá obálka byla ušmudlaná s kostrbatou adresou. To psaly děti svým maminkám a tatínkům ze školy v přírodě.
Na jiných byly barevné známky a nápisy AIR MAIL nebo PARAVION. Ty byly z cizích zemí.
Další byly tenké jako lístky nebo zas napěchované k prasknutí, krasopisně nadepsané nebo samá kaňka, úřední i voňavé, doporučené i spěšné, smutné i veselé – byla jich celá brašna.
Otázka: Dostali jste někdy dopis? Co v něm bylo napsáno? Napsali jste někdy dopis? Komu?
Autor textu: Alena Vostrá
Celý text i zadání si můžete stáhnout zde:
Autorka otázek: Zdeňka Dudová