Milé čtenářky, milí čtenáři,
v minulém úvodníku jsem poděkovala všem, kteří se na tvorbě Kritických listů podílejí. Tentokrát bych vás chtěla k něčemu vyzvat. Vysvětlím to obšírněji.
I když se na většině fotografií u úvodníků usmívám, při pohledu na počet odběratelů KL mi úsměv často mizí z tváře. Mnoho učitelů a podporovatelů KM mi při různých příležitostech říká, že mají KL na nočním stolku, že v nich nacházejí mnoho inspirace. Pokud se vydání KL o pár dní pozdrží, přicházejí mi maily s otázkou: kdy už KL vyjdou?
Vozím s sebou (stejně jako moji obětaví kolegové – lektoři) KL na všechna školení a semináře, kde lektoruji, propaguji KL tak, jak jsem jen schopna. Věřím, že naše práce má smysl a KL jsou kvalitním časopisem.
Zároveň se stále setkávám se skupinami učitelů, či s celými sbory, které o existenci KL vůbec nevědí. Po začtení se do některého čísla odcházejí učitelé do sborovny, aby si okopírovali třeba jednu lekci. Jindy se doptávají, kde lze Kritické listy koupit, či objednat. Vy, milí čtenáři, všichni víte, že to jde přes naše webové stránky prostřednictvím on-line objednávky.
Někdy však čekáme, že nám KL objedná škola. V současné době, kdy školy nemají peníze na pomůcky či cokoli dalšího, můžeme s jistotou říct, že není vhodná doba na takové čekání. Takové čekání totiž může znamenat konec vydávání KL.
Naší šancí, jak uchovat časopis na světě, je získat více předplatitelů. Proto vás prosím, zkuste získat pro KL někoho, kdo si je objedná. Půjčte svoje KL kolegovi, nechte je ve sborovně na stole, referujte o článcích, které vás zaujaly. Vysvětlete kolegům, že jsme nezisková organizace, která vydáváním časopisu nijak nevydělává, ba naopak.
Podaří-li se vám získat alespoň jednoho předplatitele, napište mi na můj mail, bude na vás čekat překvapení! Kromě toho budete mít jistě hřejivý pocit, že jste vykonali dobrý skutek a pomohli k zachování svého oblíbeného čtení.
Prosíme vás tedy o čin dobra.
Předem děkujeme!
Kateřina Šafránková
Obsah
K úvaze
Jak vizualizace napomáhá čtení, K. Šafránková
Lekce a komentáře
Když dozrají kaštany…, K. Krüger
Elmer, E. Štaifová Vašková
Klíč, I. Průšková
Dílna psaní s rodiči, L. Veisová
Poezie ve čtenářské dílně, M. Nováková
Redaktoři, T. Šefčíková
Párové učení aneb Ve dvou se to lépe táhne, H. Lipková, P. Kucharczyková
Počítáme s Ferdou Mravencem, E. Jenšíková
Objem hranolu, Z. Pařízková
Co se děje u nás v kritickém myšlení
Fukušima, I. Mikulášek
Co se děje jinde
Jak pokračují Čtenářské kluby?, I. Poláková
Rozvíjejte čtenářskou gramotnost e-learningovými kurzy, T. Srpová
Les ve škole?, A. Kohoutová
Škola v literatuře
Frišta, P. Procházková
Přečetli jsme
Knihy pro děti a mládež