Milé čtenářky, milí čtenáři,
spolupráce rodičů a školy je považována za podmínku dobrého vzdělávání. Škola není a nemá být místem, kam zaneprázdnění rodiče odkládají své děti, ale místem, kde se protnou zájmy všech zainteresovaných skupin: dětí, rodičů, učitelů a širší komunity (obce). V tomto čísle Kritických listů vám přinášíme několik textů na téma Rodiče a škola. Kateřina Círová nás seznámí s tzv. rodičovskými kavárnami, které pořádá spolu s dalšími rodiči, učiteli a vedením školy v ZŠ Kunratice. V rámci těchto kaváren proběhl např. seminář o čtení s dětmi (o kterém píše Květa Krüger) nebo povídání o výuce matematiky podle profesora Hejného (o kterém píše paní učitelka Kateřina Novotná). Jiným způsobem spolupráce s rodiči jsou netradiční rodičovské schůzky – konzultace mezi žákem, učitelem a rodiči, které popisuje Lucie Samlerová.
Aby rodiče porozuměli tomu, co je pro učitele klíčové, jaké vzdělávací cíle sleduje a jaké metody používá, je dobré občas přizvat rodiče přímo do výuky a zapojit je jako aktéry. Tento nápad realizuje paní učitelka Lenka Veisová a popisuje jej v textu Čtenářská dílna s rodiči.
Druhým velkým tématem tohoto čísla je psaní. Jak zdůrazňuje Ondřej Hausenblas ve svém textu Startéry pro výuku psaní, důležité je, aby žáci při psaní zohledňovali tři aspekty: téma, adresáta a záměr. Jak takový postup psaní zavádět do výuky, se dočtete v textu se zvláštním názvem TAZ.
Pokud byste pátrali po příručce „soužití“ učitelů a rodičů, doporučuji vám k prostudování publikaci Tomáše Feřteka Rodiče vítáni (Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí). Pokud usiluje vaše škola o co nejvstřícnější přístup k rodičům, můžete se podívat na www.rodicevitani.cz a zařadit se do sítě škol s tímto označením.
Přeji vám při jednání s rodiči úspěch!
Kateřina Šafránková
Obsah
Rozhovor
Rozhovor s Helenou Polákovou
K úvaze
Formativní hodnocení je proces, nikoliv výsledky, O. Hausenblas
Rodičovské kavárny, K. Círová
Lekce a komentáře
Čtenářská dílna s rodiči, L. Veisová
Čteme s rodiči, K. Krüger
Matematika podle profesora Hejného, K. Novotná
Ideální úkryt, R. Hubálková
Startéry pro výuku psaní, O. Hausenblas
TAZ, K. Šafránková
Kostka a interpretace, L. Krejsová
Biodiverzita a plánování pozpátku, P. Šebešová
O čem přemýšlejí učitelé, L. Samlerová, J. Opavová, I. Baarová, J. Duda
Co se děje u nás v Kritickém myšlení
Výchova demokratického občana v angličtině, V. Petřivá
Co se děje jinde
Letní škola klobouckého projektu MEDPED, L. Kyncl
Česká škola bez hranic, L. Slavíková-Boucherová, A. Jančová
Škola v literatuře
Svět včerejška, S. Zweig
Kniha, která pomohla
Oliver Twist, Ch. Dickens
Ty máš ale odvahu!, B. Blobelová
Nabídky
Kurzy na rok 2012
Co se do čísla 45 nevešlo:
K lekci A. Jančové, která je součástí textu Česká škola bez hranic
Boucher_Ceska_Skola_PL_Cedulky_ZOO_web.xls (.XLS 28 KB)
Boucher_Ceska_Skola_Pracovni_list_web.doc
Časopis Bedrník, č. 4, roč. 4, říjen 2006 (.PDF 2,9 MB), link: http://www.pavucina-sev.cz/soubory/bedrnik_rijen_2006–f339.pdf
Anketa Hany Kolářové „Pít nektar i přestat chránit kudlanky“ z časopisu Bedrník (.DOC 1,1 MB), link: http://www.pavucina-sev.cz/soubory/bedrnik_rijen_2006–f339.pdf
(Bedrník je časopis pro ekogramotnost, který od roku 2002 vydává pro školy a další zájemce o ekologickou výchovu SSEV Pavučina a Středisko ekologické výchovy SEVER.)
Obecné články k biodiverzitě (.DOC 74 KB)
Pracovní list s otázkami k biodiverzitě (.DOC 14 KB)
Popisy vědců (.DOC 4,5MB KB)
Skutečné heslo Biodiverzita