Milí čtenáři,
čtení a psaní jsou dvě dovednosti, které se navzájem ovlivňují a podporují. Pro učitele není překvapující informace, že zdatný čtenář má větší slovní zásobu a lépe se písemně vyjadřuje a slabý pisatel o knihy většinou nejeví příliš velký zájem.
V lekcích KM se projevuje snaha učitele neustále čtení a psaní propojovat – již před začátkem čtení žáci něco zapisují (co o tématu vědí, jaké mají otázky) buď volně nebo do nějakého grafického organizéru (např. do myšlenkové mapy). Často vezmou žáci pero do ruky i při čtení textu – když píšou podvojný deník nebo vytvářejí úkol v rámci své role v literárních kroužcích. Po přečtení textu žáci svými slovy formulují, jak obsahu porozuměli, jak ho pochopili – buď odpovídají na otevřenou otázku, píšou volné psaní na dané téma nebo vymýšlejí argumentační esej (s využitím argumentů obsažených v textu).
Některé metody KM jsou přímo zaměřeny na rozvoj dovednosti žáků formulovat písemně myšlenky, např. při metodě poslední slovo patří mně by si žáci měli uvědomit, jak je důležité tuto dovednost ovládat – mnohokrát v životě se nám stane, že bychom rádi něco z napsaného změnili, doplnili, dovysvětlili – ale už k tomu nemáme příležitost. Podobně funguje např. i trojitý zápisník.
Za velmi inspirativní považuji odborný text na str. 4 s názvem Individualizovaná výuka přírodovědných předmětů. Autoři provedli v USA výzkum ve třídách s žáky z chudých rodin. Pomocí speciálního přírodovědného kurikula a individualizované výuky dosáhli žáci zlepšení jak v odborných znalostech, tak i ve čtení a psaní.
V tomto čísle KL se dočtete ještě o jedné provázanosti čtení a psaní – žáci se učí psát ve chvíli, kdy čtou texty skutečných mistrů (lidí, kteří psát opravdu umějí). Jak to ve škole zařídit se dočtete v článcích Nalezená báseň a Sci-fi v dílně psaní.
Přeji vám příjemný čtenářský zážitek (a nezapomeňte si z četby udělat zápisky).
Katka Šafránková
Obsah
K úvaze
Individualizovaná výuka přírodovědných předmětů, C. McDonald Connorová a další Čtení a předčítání N. Kruse
Naděje pro české vzdělávání (z reflexivních esejů budoucí učitelky), J. Hornová
Fakultní základní škola v Joensuu, P. Dolejšová
Lekce a komentáře
Psaní krok za krokem, J. Zajícová
Slzičkový čaj, J. Šístková
Kavárna plná citací, A. Chocholová
Čtení a psaní v přírodovědných předmětech, B. Jochová
Dílny psaní po deseti letech, J. Králová
Sci-fi v dílně psaní, M. Šlapal
Nalezená báseň, K. Šafránková
Co se děje u nás v kritickém myšlení
Škola v literatuře
Znalosti, C. Milosz
Kde bydlím, I. Aichingerová
Přečetli jsme
Knihy pro děti a mládež
Z redakční pošty
Jak rozšířit školní knihovnu, H. Prchlíková
Nabídky
Slovo jako klíč
Co chystáme
Citáty
Zdeněk Kratochvíl: Výchova, zřejmost, vědomí (základní pojmy a představy výchovy). Herrmann a synové, 2009.
Co se do čísla nevešlo:
Výsledky výzkumu a celé znění textu C. McDonaldové-Connorové a dalších, Individualizovaná výuka přírodovědných předmětů
Text o románském slohu k lekci A. Chocholové, Kavárna plná citací
Celé znění textu Já tě chci k textu B. Jochové
K lekci Sci-fi v dílně psaní od M. Šlapala – práce žáků
Sci-fi texty od světových autorů
Zásobník frází
Další ukázky nalezených básní žáků ze ZŠ Kyjovice k textu K. Šafránkové