Vážení a milí čtenáři,
vám, kteří jste členy sítě občanského sdružení Kritické myšlení a dostáváte Kritické listy do schránky s pravidelností střídajících se ročních období, i vám, kteří máte časopis před sebou poprvé, si dovoluji na závěr školního roku nabídnout malé ohlédnutí i výzvu.
Poprvé v historii našeho čtvrtletníku jsme si letos dovolili tři čísla zaměřit tematicky, aniž bychom významně narušili stálé a oblíbené rubriky. Námětem „zimních“ Kritických listů bylo HODNOCENÍ (č. 13), následovala HRA (č. 14), nyní vám nabízíme příspěvky k tématu INTERKULTURNÍ VÝCHOVA.
Až pomyslíte na příští školní rok, třeba se bude hodit i vám připomínka, že jedním z námětů, jimž jsme se věnovali celý rok průběžně, byl RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM. Na stránkách všech čísel tohoto ročníku najdete reflexi významu RVP i kritiku jeho vývoje,
první pokusy a návody na zpracování průřezových témat, praktické ukázky z tvorby Školního vzdělávacího programu a v tomto čísle i nabídku na spolupráci při jeho tvorbě.
Důkladně zpracovaný tematický, oborový, předmětový i autorský rejstřík Kritických listů naleznete během letošního léta na našich webových stránkách. Je rozpracován tak, abyste v něm snadno a rychle našli vše, co hledáte.
Na závěr si dovolím už jen poznámku, že pro všechny, kteří se cítí ve společnosti v menšině, může být využitý komunikační prostor nejen místem setkávání, vzájemné posily, vzdělávání a osobního růstu, ale možná i nadějí na dobře a kvalitně strávený život. Jedním z našich komunikačních prostředků jsou webové stránky a časopis, který držíte v ruce. Přeji vám, aby splnil vaše očekávání, abyste v něm našli mnoho inspirace i poučení a abyste neztráceli chuť se na něm podílet. Je asi důležité, abychom (jako každá menšina) dávali o sobě vědět. Sobě navzájem i „těm ostatním“. Děkuji všem, jejichž příspěvky jste na našich stránkách v uplynulém školním roce mohli číst, a přeji sobě i vám, aby vzrůstala nejen úroveň vzdělávání, ale i počet učitelů, kteří umějí o sobě, svých dětech, svých zkušenostech a postojích dát dobrou zprávu ostatním.
S přáním krásně prožitého léta a zaslouženého odpočinku
Nina R.
K úvaze
Interkultura – jak k ní vychovávat dobře a jak ji zkazit, O. Hausenblas
Naše téma – interkulturní výchova
Východiska pro plánování průřezového tématu, H. Košťálová
Od mediální výchovy k multikulturním postojům, N. Rutová
Národnostní menšiny v Česku z pohledu …náctiletých, I. Kmentová
Co mi dalo vyučování cizinců, J. Kmentová
Cizinci v České republice, M. Kazimagomedová
Můj život v Čechách, J. Bykoderová
Interkultura v Kritických listech (rejstřík článků)
Co se děje u nás
Představujeme učitele a lektory Kritického myšlení, E. Kašparová
Klub učitelů RWCT v Příbrami, E. Kašparová
Co se děje jinde
Vzdělávání pro asistenty aneb Běh na dlouhou trať…, K. Vanková
Pro lektory
Čekáte už dlouho na manuál VÚP k tvorbě ŠVP?, H. Košťálová
Lekce a komentáře
Já jsem já, ty jsi…, N. Černá
Mapuche – indiánský kmen Latinské Ameriky,V. Unzeitigová
Terorismus, V. Unzeitigová
Nemlčet. Ale jak?, B. Wichterlová
Milovaná babička, N. Rutová
Adopce na dálku, J. Novotná
Monoteistická náboženství, K. Hradílková
Škola v literatuře
Učitel, P. Rut
Přečetli jsme
Buddha z předměstí, K. Petrošová
Tyranie médií, N. Rutová
Model dobré práce s textem na SŠ, O. Hausenblas
Z redakční pošty
Učitelská profese, D. Šafránková
S podzimem přichází i jaro, D. Janata
Nabídky
Nabídka ke spolupráci při plánování výuky propojující klíčové kompetence s učivem
3x PRO tvorbu ŠVP
Multikulturní výchova a vzdělávání – šk. rok 2004/2005